BESØKSADRESSE:

Vestre Karmøyveg 569, 4274 STOL
Telefon 91102186

Åpningstider:
Mandag: 14.00 - 20.00
Tirsdag: 14.00 - 20.00
Onsdag: Stengt
Torsdag: 14.00 - 20.00
Fredag: 14.00 - 20.00
Lørdag: 12.00 - 17.00
Søndag: Stengt

MAILADR: bruktoggront@gmail.com

søndag 20. juni 2010

"grønne" malte møbler...

I navnet vårt, "Brukt og grønt", ligger det at vi selger brukte ting, at vi er opptatt av gjenbruk. Gjenbruk er som kjent "grønt". Bra for miljøet. Jeg har vært opptatt av miljøet siden vi lærte om ozonlaget på slutten av 80-tallet. Ikke at jeg har vært flink til å gjøre noe med det, men jeg prøver å skru av lyset i rom vi ikke er, og deltar på Earth hour hvert år. 

Så for å være litt "grønn" også i interiøret, bruker jeg VANNBASERT maling når jeg maler møbler. Nå vet jeg at noen kommer til å rynke på nesa, og si at det ikke er godt nok. Det har vært diskusjoner i Blogglandia før om dette, for å si det sånn. Noen rakker ned på de som ikke bruker oljemaling, og sier at vannbasert maling er bare skiten. At det kommer til å flasse av og at finishen ikke blir bra... Men de NYE vannbaserte malingene, som er BEREGNET for treverk, er faktisk veldig gode. Man kan ikke bruke vanlig kjip veggmaling på møbler, men nå snakker jeg altså om maling som er beregnet på treverk og møbler. Jeg bruker to typer, Butinox treverk og Butinox trestjerner gulvmaling. Begge er gode å male med, og gir en fin finish. 


Stikkordet er GODT VERKTØY og GODT FORARBEID! Man må ha en god PENSEL, ellers blir det striper i malingen. Man må også vaske møblene godt med RØDSPRIT og pusse med fint SANDPAPIR for å få god vedheft. Så står GRUNNING for tur, Gulvmalingen trenger man ikke grunne under, så jeg bruker ofte den som grunnstrøk, for da kan jeg ha farge på den. Gulvmalingen er fin, den flyter godt ut og er ganske lenge "åpen", slik at man kan jobbe litt med den.  Den dekker ikke så godt som Butinox treverk, så man må ukanskje ha et ekstra strøk hvis man bruker bare den. Jeg pleier å bruke et strøk grunning i hvitt eller gulvmaling med farge, og så tre strøk Butinox treverk. Altså FIRE STRØK inkl. grunnstrøk. Dette gjelder uansett om de skal ha en "ny" finish eller pusses for å se brukte ut. Pusser alltid med fint SANDPAPIR etter grunnstrøket, siden det på enkelte ting kan reise seg bust (gjelder helst ubehandlet tre, men jeg gjør det uansett).


Shabby chic møbler får et strøk sort undermaling og tre strøk "hvitt" (bruker forskjellige hvitfarger), hvor jeg så pusser over opphøyde mønster, slik at man ser det sorte igjennom. Ofte må jeg pusse veldig godt for i det hele tatt å få malingen bort. Så malingen henger godt fast og finishen blir fin! 

På møbler som ikke skal ha slitasje, bruker jeg hvit grunning. 

Møblene blir etterbehandlet med gulvlakk eller voks, slik at de er lette å vaske av, og fargen ikke smitter (som den kan gjøre dersom man bruker de billigste vannbaserte malingene).

I tillegg til at finishen blir fin, så slipper jeg å utsette meg for farlige avgasser, og kan bruke penslene lenge uten at de tørker ut eller blir fulle av gørr. Jeg slipper white spirit og penselrens, og det er en lettelse. Skal jeg male neste dag, legger jeg bare penselen i plast, eller setter den i en skål med vann. Skal jeg ikke male på en stund, er det enkelt å skylle bort all malingen med vann og sette den opp ned til neste gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å sende meg en hyggelig kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...