BESØKSADRESSE:

Vestre Karmøyveg 569, 4274 STOL
Telefon 91102186

Åpningstider:
Mandag: 14.00 - 20.00
Tirsdag: 14.00 - 20.00
Onsdag: Stengt
Torsdag: 14.00 - 20.00
Fredag: 14.00 - 20.00
Lørdag: 12.00 - 17.00
Søndag: Stengt

MAILADR: bruktoggront@gmail.com

torsdag 28. oktober 2010

Damenes aften med Shopping og Champagne

I går kveld var det damenes aften på Bohus Vikse møbler. 
(alle arrangementene er fulle, med unntak av Hammerfest. Så hvis du bor i nærheten, må du melde deg på)

470 smilende damer var invitert til "Shopping og Champagne", foredrag med en særdeles sprudlende dame, Lisbeth Larsen fra Jotun, som kunne fortelle oss om de nyeste trendene. Det viktigste, sa hun, var at vi har det bra hjemme. Kunne ikke vært mer enig. 

Hun fortalte om de nyeste trendene, hvor man bruker litt mer mettede farger, skitnere, mørkere, og ikke bare 0502-y som hun mente var litt kjedelig (men hun hentet seg fint inn igjen ved å si at hun driter i hvordan folk har det hjemme, bare de koser seg! hahaha). Cafe Latte kunne også med fordel byttes ut med en annen farge. Dette er jo gode, gamle farger, nøytrale, og vi nordmenn har i lang tid elsket det nøytrale. Jeg jobber på malerbutikk, og det føles trygt å foreslå Egghvitt eller Cafe Latte til de som vil ha hvite eller beige vegger. Vi vet jo at det er de mest populære fargene, og det er jo en grunn til det. De er trygge fordi de er nøytrale. De passer til det meste.

Men som hun sa, det finnes andre, flotte farger!! Jeg har f.eks i lang tid nå ønske meg en mørkere farge på stueveggene (hvilken forandrer seg stadig, men beige er den alltid, så jeg er nok ikke så spennende), og jeg har et spann med maling klar til soveromsveggene i en mettet brunfarge stående klar. (Den har stått i over et år... kremt...) Frøken Preteen skal få mørk rosa vegger, og for tiden har jeg veldig lyst på gråblå vegger i gangen. Tenk så flott det hadde vært som bakgrunn for mitt svarte piano... Lys Toscana er grei den, men ikke så veldig personlig kanskje?

Lisbeth Larsen trakk fram noen trender i tiden: 

Landlig: Naturtrenden er stor, og kommer til å vokse framover. Her er furupanelveggene tilbake, tunge mørke møbler, det er grovt kombinert med elegant. Denne stilen er røff men sofistikert. Så du som tenkte å male hytteveggene hvite; prøv med beis først! Det er koselig, varmt og litt sånn "engelsk bibliotek".



Tradisjon: Kombinasjon av klassiske former, gamle og nye møbler, lyse lette materialer, støvete lyse farger, kurv, sink, og lyst eller mørkt treverk. Her kan man ha det lyst og lett, eller mer dempet og koselig. Her passer det å nevne shabby chic (Laura Ashley) og landstil i forskjellige former.

Tidløs eleganse: møbler i klassisk stil, kvalitetsmøbler med inspirasjon fra 40 og 50 tallet.

Det er her "Slettvoll-stilen" hører hjemme. Denne stilen har jeg likt siden 2001, da jeg kjøpte mitt første "Interiørmagasinet" og rett og slett falt for et av Helene Hennies prosjekter. 

Her kombineres de enkle formene med det elegante eller overdådige. Herskapelig eller klassisk, her er det mange muligheter.


Felles for alle stilene, er at fargene blir mer dempede enn tidligere. 

Hvor man har hvitmalte vegger i 0502-y -altså når man endelig er kvitt "furuhelvetet" som det har blitt hetende i bloglandia... stakkars furu...- så skal det være værbitt og røft igjen.  Det skal ikke være furu naturell, men beises i gråbeige og brunt. Det skal være bakgrunn for den landlige stilen. 















Eller der man endelig har fått malt over de okergule veggene i stua for å få et helt hvitt "shabby chic" interiør, så skal man nå altså bruke dempede pasteller, som gråblått, rosa og oliven. (Mer slik Laura Ashley presenterte stilen Shabby chic for over 15 år siden, altså) 

Og i de elegante klassiske interiørene skal veggene bli mørke og sofistikerte.(Slik jeg som leser amerikanske interiørmagasiner har sett i mange år). 
Jeg føler at trendene er litt tilbakeseende, jeg synes ikke det er noe nytt. Men det kan være fordi de store interiørkjedene kopierer så grovt fra andre for tiden. 

Det er Laura Ashley, Helene Hennie, og mange andre utenlandske designere som har gått i forveien, og så kommer Bohus og Skeidar diltende ti år etter. Jeg synes det er forfriskende at de endelig følger etter, for jeg liker stilene, men jeg synes det er sent. Forbrukerne har etterspurt disse "nyhetene" i åresvis.


Det helt hvite og minimalistiske er også i følge Lisbeth Larsen ferdig. Men man behøver ikke bytte ut hele interiøret. Man kan oppdatere seg med puter, tepper og å male vegger. 


Hun fortalte at hun selv bytter interiør fire ganger i året, og skaper vinter-, vår-, sommer- og høsthjem! Puh, sier jeg... Jeg pynter til jul, og kaster pleddene vekk til våren, men ellers er jeg nok et vanedyr. Heldigvis tror jeg jeg passer inn i trendene i år (men ikke i fjor, og sikkert ikke til neste år), siden jeg har et klassisk interiør. Det er så rart det der, for det er ikke mange år siden jeg var "gammeldags" bland mine bekjente, og nå er jeg plutselig helt in, med mine prismekroner, mørke, tunge tremøbler, min elskede Howard sofa og mine klassiske tepper. Jeg skal bare ha noen lekre puter jeg har sett, så er jeg fornyet nok for i år (Min kjære mann, hvis du leser dette: JA, vi trenger flere puter ;-))

Personlig synes jeg hvitt kan være flott, og at andre farger kan være flott. Det har mer med sammensetningen av farger, møbler og annet interiør å gjøre, enn selve fargen. Jeg kan like godt falle for et rom i lilla som et i hvitt. Grått og gult sammen er f.eks en fargekombinasjon jeg liker veldig godt for tiden. Jeg så det på en av bloggene mine (Adventures in renovating a brooklyn limestone Har du ikke sett den, MÅ du inn og se. Hun er bare så gjennomført i alt hun gjør. Bare sjekk hvordan hun pynter fasaden på huset sitt til Halloween...) en stund før det gule kom inn i Norge, og tenkte at det var friskt og lekkert. En fargekombinasjon jeg nesten ikke hadde sett før. Så man må bare prøve nye kombinasjoner, og ikke tenke så mye på disse trendene, egentlig. Man skal innrede for seg selv og sin familie, og det er det viktigste.

Jeg liker de koselige fjellhyttene med beiset panel, det er noe Bohus kommer med i år, og som jeg har sett i Interiørmagasinet i mange år og synes er veldig lunt og flott. Jeg kunne godt tenke meg en fjellhytte med beisede trevegger, varme farger på sofaen, rekvedfargede tremøbler (eller kanskje sorte), puter og pledd i pels og ull. (Håvard Bakke, Helene Hennie)

Men jeg kunne like gjerne tenke meg en hytte ved sjøen i lyse lette toner i beige, brunt og lyseblått.
(Connie Krossen)

Hjemme synes jeg altså man skal ha det slik at folk føler seg vel, men uten at de helt vet hvorfor. De viktigste som skal føle seg vel der, er de som bor der. Jeg synes personlig det har blitt mange veeldig romantiske hjem rundt omkring på bloggene, og selv om det er lekkert på bilder, kan jeg ikke unngå og tenke at "her hadde nok ikke min mann trivdes så godt", eller at "her måtte jeg jammen vært glad i å vaske på hvite trekk til stadighet". Men så lenge de som bor der, så er det jo greit.

Jeg selger jo brukte møbler, og er glad for at Lisbeth trakk fram en stor trend for tiden, hvor man kombinerer arvegods med oppussede gamle møbler og nye møbler (...fra Bohus, som hun vel måtte legge til). Det blir personlig når man ikke har alt nytt, når man klarer å kombinere noe som har en historie med det nye. Så velkommen til fortsatt skattejakt for å finne det som passer i nettopp ditt personlige hjem.

Etter at Lisbeth Larsen hadde hatt sitt foredrag, var det utlodning av flotte premier, og så fikk 470 damer servert tapas fra fire bufféter. Det var hyggelig! Etterpå fikk jeg kjøpt meg ny seng, som jeg gleder meg til kommer om en tre ukers tid. Jensen Ambassadør med 50% rabatt. Ikke dårlig... Nå skal vi nok sove godt de neste ti årene!

Lykke til med ditt eget, personlige hjem. Som de sier i USA, my home is my nest, bygg ditt eget, lune rede.
Jeg ble inspirert til å sette igang med de prosjektene jeg har hatt lyst til å gjøre det siste året, så vi får se om det blir beige, brune og gråblå vegger på meg, eller om jeg bare fortsetter å ha det trygge, kremfargede og safe hjemmet mitt videre.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å sende meg en hyggelig kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...