BESØKSADRESSE:

Vestre Karmøyveg 569, 4274 STOL
Telefon 91102186

Åpningstider:
Mandag: 14.00 - 20.00
Tirsdag: 14.00 - 20.00
Onsdag: Stengt
Torsdag: 14.00 - 20.00
Fredag: 14.00 - 20.00
Lørdag: 12.00 - 17.00
Søndag: Stengt

MAILADR: bruktoggront@gmail.com

fredag 26. november 2010

Advent... allerede?

Nå som den nærmer seg jul, kan man virkelig få utløp for kreativiteten.
Gamle ting kan bli veldig fine og stemningsskapende med litt dekor. Jeg tenkte å dele noen idéer til adventsstaker med dere. Jeg er litt sent ute i år, og har enda ikke helt bestemt meg for hvordan min blir i år.

1.

Lokkefat med åpent lokk, fyllt med mose, granbar og kongler fra furu, gran eller lerk. Sett så ned fire kubbelys. Pynt håndtaket med en enkel sløyfe og litt granbar eller kongler fra lerk, så blir også lokket pyntet. Det blir en enkel, men veldig fin adventsstake.
Dette sølvbelagte lokkefatet hadde passet fint.

2.

Krydder- og oljeoppsats (gjerne en med fire hull) Sett telysholdere/sandkakeformer eller annet som passer i hullene og dekorer med det du måtte ønske. Jeg synes naturmaterialer som kanelstenger, kongler, mose, krisstorn osv er fint til juledekorasjon. Har oppsatsen mer enn fire hull, dekker du enkelt hullene med pynt. Eller du kan bruke det til noe. Hva med et eggeglass med kongerøkelse? Eller kanskje frø, og dekorere resten av oppsatsen med fugler?

3.

Gamle fat er også fine til adventslys, og de kan varieres på mange måter. Sett bare fire store kubbelys og pynt med det du har for hånden. Finn noen Thuja greiner og kongler i hagen og pynt med rødrutete bånd f.eks. Jeg synes det er fint å ta fram kulene som skal på treet og dekorere fat med. SIden vi ikke pynter treet før lillejulaften hos oss, er det koselig å få brukt kulene på andre måter.

4.

Brødformer og små oste- eller smørkasser, fyllt med grovt salt og lys med litt pynt på, er enkelt og stilig. Du kan selvfølgelig også fylle brødformene med sand, fine steiner, små julekuler, kaffebønner, eller annet som gjør at lysene står støtt.

5.

Norgesglass merket med 1-4. Det finnes mange tall i ulike utforminger for salg i hobbybutikkene, både klistremerker og til å feste med bånd eller hyssing. Eller du kan male tallene på selv. Bruk f.eks glassmaling, eller mal et felt med tavlemaling og skriv nr på med kritt.

Ja, det var bare noen idéer jeg kom på i farten, og du kommer sikkert på mange flere. Kom innom i morgen på skattejakt. Jeg er sikker på at du finner noe hos oss å lage adventsstake av!

Og til slutt; husk å aldri forlate levende lys, og spesielt dersom du pynter med brennbart materiale. Desember er den måneden med flest branner i de norske hjem.

1 kommentar:

  1. Så masse bra tips Laila, fikk noe å tenke på eg nå jaffal.

    Klem Åse

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å sende meg en hyggelig kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...